top of page
Nele Schouteden.JPG

BRTT®  & TRB®
Body Remembers Trauma Therapie & Trauma Release Breathwork

Healing takes courage, and we all have courage,

even if we have to dig a little to find it.

Wat is BRTT®- Body Remembers Trauma Therapie?

 

Wij vergeten gebeurtenissen, maar ons lichaam niet.

 

Hoewel we gebeurtenissen in ons leven kunnen vergeten, onthoudt ons lichaam ze en draagt het dagelijks de last op het gebied van ons zenuwstelsel. Voor sommigen kan een overweldigende ervaring de oorzaak zijn van fysieke en emotionele klachten die volgen, als een laatste druppel die de emmer doet overlopen.

 

Spiertrillingen worden vaak als vreemd beschouwd en geassocieerd met zwakte, angst of woede. We zijn allemaal bekend met de trillende handen van angst of zenuwen, evenals het trillen van onze spieren na intensieve inspanning. In plaats van deze spanning te laten ontsnappen, dragen we deze vaak onbewust met ons mee en laten we deze soms zelfs toenemen.

 

Het vasthouden en opbouwen van deze spanning kan leiden tot chronische stress, onverklaarbare lichamelijke pijn, gevoelloosheid, slaapstoornissen en depressie, waarbij zowel lichaam als geest voortdurend alert blijven. In sommige gevallen kan dit zelfs leiden tot trauma.

 

Met behulp van lichaamswerk leer je hoe je spanning op een natuurlijke manier kunt loslaten. Deze benadering richt zich op het ontladen van dagelijkse stress, diepe chronische spanning en trauma. Ze is gebaseerd op het principe dat stress, spanning en trauma niet alleen psychologisch, maar ook fysiek ervaren worden. Wanneer je stress of trauma ervaart, ondergaat je lichaam veranderingen, zoals een verhoogde hartslag, stijgende bloeddruk en de aanmaak van stresshormonen. Je lichaam raakt in een staat van vechten, vluchten of bevriezen, zelfs als de stressor niet fysiek is. Hierdoor worden lichamelijke instincten niet voltooid en hoopt de opgebouwde spanning zich op, wat kan leiden tot blokkades en een beperkte doorstroming van levensenergie.

 

Lichaamswerk (trauma release) heeft bewezen effectief te zijn bij:

 

- Het behandelen van burn-out

- Vermindering van overmatige vermoeidheid

- Verbetering van de slaap

- Verlichting van migraine

- Vermindering van nek-, rug- en schouderklachten

- Het ontwikkelen van veerkracht

- Vermindering van (werk)stress, opwinding, conflicten en piekeren

- Het loslaten van belemmerende emoties en gebeurtenissen, het verminderen van angsten en fobieën

- Ontspanning van de bekkenbodem

- Beter omgaan met emoties en gevoelens

- Het aanpakken van concentratieproblemen

- Verbetering van darmklachten

 

De kracht van deze methode ligt in het natuurlijk leren loslaten van spanning. Het voelt als een intuïtief proces waarbij je toegang krijgt tot iets wat al in je aanwezig is.

 

Wat kun je verwachten?

 

We beginnen met een meditatie om je te helpen ontspannen en contact te maken met je lichaam. Vervolgens zul je enkele oefeningen uitvoeren om de psoas-spier te activeren. Deze spier slaat vaak spanning, angsten en trauma's op. Wanneer de psoas-spier geactiveerd is en je in een staat van trilling bent, zal je lichaam zelf "zoeken" naar waar spanning kan worden losgelaten.

 

De psoas-spier wordt vaak de "spier van de ziel" genoemd, omdat deze het fysieke, emotionele en spirituele met elkaar verbindt. Het is belangrijk te beseffen dat werken met de psoas-spier kan leiden tot het ontwaken van onopgeloste angst, onderdrukte kracht en andere emoties in je bewustzijn.

Wat is TRB®- Trauma Release Breathwork?

Ademen lijkt vanzelfsprekend.

Je ademt automatisch, geregeld door je autonome zenuwstelsel. Maar voor sommigen voelt ademen niet altijd vanzelfsprekend. Misschien herken je:

 

- Energiegebrek en vermoeidheid

- Moeite met diep ademhalen

- Emotieregulatieproblemen

- Overmatig piekeren en in je hoofd zitten

- Voortdurend doorgaan zonder rust

- Onderdrukte rouwgevoelens

- Snelle, oppervlakkige ademhaling

- Slaapproblemen

- Psychosomatische klachten (zoals nek- en schouderproblemen, spanning in de buik en hoofdpijn)

- Hardnekkige belemmerende overtuigingen

- Angst of paniekaanvallen

 

Chronische stress beïnvloedt ook hoe we ademen.

 

Wat is Reichiaans / verbonden ademen?

 

Reichiaans ademen, zoals ik het noem, is een actieve, krachtige, liefdevolle en zelfhelende ademhalingstechniek die ik gebruik in mijn begeleide sessies. Het begint vanuit het centrum, de navel, en beweegt via het middenrif naar de borst zonder onderbreking. Deze ademhalingstechniek opent het ademhalingssysteem en brengt bewustwording teweeg van wie je werkelijk bent en wat je onbewust bezighoudt.

 

Met deze krachtige methodiek maak ik samen met jou ruimte in je lijf. Door effectiever te ademen, wordt zuurstof op celniveau afgeleverd en worden gifstoffen afgevoerd. Het stimuleert het zelfhelend vermogen van je lichaam en vergroot je vitaliteit en energie.

 

Tijdens een ademsessie ben je in contact met je lichaam en voel je wat er speelt, terwijl je gewoon blijft ademen.

 

Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat het geheugen niet alleen in onze hersenen zit. Onze organen en weefsels hebben een cellulair geheugen waar niet-uitgedrukte emoties zijn opgeslagen. Het onderdrukken van emoties en gevoelens kan leiden tot kramp, blokkades, pijn of fysiek ongemak.

 

Wat levert een ademsessie op?

 

Fysiek:

- Verbeterde doorbloeding van vitale organen

- Stimulatie van de spijsvertering

- Meer ademruimte en ontspanning

- Zuurstoftoevoer op celniveau en verwijdering van gifstoffen

- Stimuleert het zelfhelend vermogen van het lichaam

- Meer vitaliteit en energie

 

Mentaal:

- Inzichten

- Bewustwording van belemmerende gedachten en overtuigingen

- Weerbaarheid en eigen verantwoordelijkheid

- Rust in het hoofd

 

Emotioneel:

- Verwerking en loslaten van emotionele ballast

- Stressreductie

- Vertrouwen op intuïtie en gevoel

- Vervanging van kramp door ademruimte

- Liefde en nieuw levensplezier

 

Spiritueel:

- Meer ademruimte

- Opluchting

- Doorbreken van patronen en inzichten zonder woorden

- Contact met authenticiteit

- Verbondenheid met jezelf en je omgeving

 

Wat kun je verwachten ?

 We beginnen met een introductie en bespreken jouw intenties en eventuele zorgen. Dit is een kans voor jou om vragen te stellen en je comfortabel te voelen.

 

 Je wordt uitgenodigd om in een comfortabele houding te gaan liggen of zitten, meestal met gesloten ogen.

 

Ik zal je vragen om je ademhaling te beginnen en je aanmoedigen om dieper en sneller te ademen dan normaal. We verbinden de ademhaling, zonder pauzes tussen in- en uitademing.

 

 Tijdens het ademen kunnen verschillende sensaties optreden, zoals fysieke gewaarwordingen, emoties, herinneringen of  beelden. Het is de bedoeling om deze ervaringen te observeren en te laten gebeuren zonder oordeel.

 

Na de ademhalingssessie is er tijd voor integratie, waarbij je kunt delen en bespreken wat je hebt ervaren en hoe het van invloed kan zijn op je leven buiten de sessie.

 

 Veiligheid en comfort zijn mijn prioriteit tijdens deze sessies.

 

De helende werking stopt niet na de sessie. We sluiten af met een periode van ontspanning, zodat de opgedane inzichten en vrijgekomen emoties kunnen integreren. Het kan ook zijn dat de effecten van de sessie enkele dagen daarna nog voelbaar zijn, wat heel normaal is. Probeer je er vooral niet tegen te verzetten. Voel wat er is en adem door!

De meeste mensen voelen een diepe ontspanning in hun lichaam die echt nog enkele dagen soms weken kan aanhouden.

 

Praktische tips:

Draag comfortabele kleding en drink voldoende water voor en na de sessie om je lichaam te ondersteunen bij het afvoeren van afvalstoffen.

Belangrijk!  In sommige gevallen kunnen contra-indicaties van toepassing zijn, indien dit niet mogelijk is kan ik besluiten de sessie aan te passen.

1 Sessie - BRTT® & TRB®

Deze combinatie is zeer krachtig. Doordat we eerst de natuurlijke spanning ontladen kun je tijdens de ademreis nog dieper in jezelf komen.

 

We beginnen met het ontladen van natuurlijke spanningen, wat de deur opent naar een diepere reis binnenin jezelf. Tijdens deze reis daal je af naar verborgen delen van je onderbewustzijn, waar je ook fysiek kunt loslaten door middel van trillingen en verkrampingen.

 

Belangrijk is dat we altijd jouw tempo volgen en luisteren naar wat jouw lichaam aangeeft. We passen de sessie aan op basis van jouw behoeften, waardoor je een veilige en ondersteunende ervaring krijgt.

Wat gaan we doen? 

- Kennismaking + uitleg

- We delen een intentie 

- Geleide meditatie 

- Lichaamswerk ( body remembers trauma therapie)

- Ademwerk  (trauma release)

- Integratie 

- Na bespreking

- Drankje / Klein hapje

Duur: 3u

Prijs: €225

Kom je graag met 2*, dan kost deze sessie €150 / per persoon

*Kom je graag met twee?

 

Deze sessie kan je ook met 2 personen boeken, dit kan kan heel mooi en waardevol zijn om dit samen met iemand te delen die je dierbaar is. Wel belangrijk dat je je echt bij elkaar op je gemak voelt en kwetsbaar durft te zijn bij elkaar.

 

K.S.

" Een prachtige ervaring heb ik gehad tijdens de bodywork trauma release sessie. Nooit eerder heb ik zo iets bijzonders ervaren. Trauma's die opgeslagen zijn in het lichaam verwerken zonder praten, zonder specifieke gedachten en herinneringen. Mooi hoe het lichaam weet wat het moet doen. In korte tijd laat het lichaam veel en makkelijk los wat niet meer nodig is. 
Nele is een authentieke en warme begeleidster die transparant en met een open houding je tegemoet treedt. Ze voelt aan wat, wanneer nodig is en  sluit aan bij de noden en behoeften van de ander, zonder haar bekwaamheid te verliezen. Dankbaar dat ik deze vorm heb leren kennen en dit mocht ervaren in de veilige handen van Nele."

A.S.

" Nele, jij hebt dat super gedaan!
Ik heb zo een mooie reis naar binnen mogen beleven, wat een ervaring!  Het was alsof ik thuis kwam ...Het heeft mij zoveel rust gebracht. 
Deze ervaring smaakt naar meer!

S.P.

“Onlangs heb ik een ademsessie gecombineerd met een Body Trauma release sessie mogen ervaren bij Nele. In 1 woord: " Waaauw!", wat een ervaring! Nele is een hele zachte persoon die op het juiste moment aanwezig weet te zijn. Ik voelde me veilig en gedragen zowel voor, tijdens als na de sessie. Alles mocht er zijn waardoor ik er ook vol in kon gaan. Ook na de sessie kreeg ik tips en oefeningen om thuis verder te werken. Dank je wel, lieve Nele"
IMG_5367.JPG
bottom of page